maandag 19 mei 2014

Weblog no. 3 Albert Dragt, wethouder

Weblog Albert Dragt, D66 wethouder van Leusden. No.3.

Maandag 19 mei 2014

Een week met ups en downs. De ups zijn onder andere drie bezoeken aan het landgoed Leusderend. Voor mij tot dan toe een onbekende plek. Landgoed Leusderend is een prachtige kantoorlocatie in het mooie buitengebied van Leusden, waar vroeger Don Bosco stond. Maandag een kennismakingsbezoek bij Ronald de Kimpe, partner bij VODW marketing en een van de mede-eigenaren van deze fraaie locatie. Donderdag het politiek diner van de BKL met veel leden van de raad en veel Leusdense ondernemers. Een goede sfeer en goede discussies rondom door de BKL ingebrachte punten. Veel aandacht voor de toekomst van onze bedrijfslocaties en voor de kansen en mogelijkheden voor Leusdense ondernemers en hoe die ten volle te benutten. Tenslotte zondagmiddag voor de derde keer in dezelfde week naar Leusderend vanwege de opening van de tentoonstelling Natura Mystica.

Een tentoonstelling tot stand gekomen op initiatief van onze burgemeester Annemieke Vermeulen. Op een plek die zo goed past bij het thema van de tentoonstelling, want natuur is hier overal om je heen. De tentoonstelling is bijzonder professioneel en fraai vorm gegeven. De initiatiefnemers hebben een zeer gevarieerde tentoonstelling gemaakt rondom het thema van de mystieke natuur. Verrassend. Een aanrader, te bezoeken van 21 mei tot en met 22 juni van woensdag t/m zondag.

Op woensdag samen met de beleidsambtenaar Sport, een aantal sportlocaties in Leusden bezocht. Begonnen bij de Korf, direct naast het gemeentehuis, op dat moment zijn twee van de drie velden in gebruik voor schoolgymnastiek en ouderengym. Daarna naar de locatie van LHV, handbal en Antilopen, korfbal. Het thuishonk van beide clubs in een gecombineerd gebouw op het burgemeester Buiningsportpark. Een fraai terras voor de kantines met zicht op de velden. Ideale ligging zou je zeggen. Helaas gebruikt LHV de buitenvelden maar zeer beperkt, handbal wordt kennelijk steeds meer een binnensport. Lastig om dan ook je kantine en gebouw goed te exploiteren. Vervolgens de velden en gebouwen van Roda. De locatie wordt behalve voor voetbal ook intensief gebruikt voor naschoolse activiteiten gericht op sport. Een win-win situatie, zowel voor Roda als voor de naschoolse opvang. Steeds meer kinderen maken daar gebruik van en wat is er mooier dan om samen met je vriendjes te sporten na schooltijd. Tussenstop bij LTV Lockhorst. Alle banen bezet, hoezo sporten alleen voor jongeren. Hier is de grijze golf nog een stevig balletje aan het slaan. Vervolgens het zwembad Octopus. Ook hier volop activiteit van moeders en vaders, opa’s en oma’s met kleine kinderen in het recreatiebad en baantjestrekkers in het wedstrijdbad. Ten slotte naar het pand van Academas, fitness en fysiotherapie. Ook hier volop activiteiten. Leusden beweegt, zeker op woensdagmorgen tussen 9.00 u en 11.00u. Volgende keer de andere velden en accommodaties. De ambtenaar moet weer aan het werk.

Op donderdag, samen met de andere bestuursleden, de drie genomineerden voor de Rabobank Stimuleringsprijs bezocht en kennis gemaakt. Heel verschillend van ICT tot agrarisch en tot ambachtelijk waar de ondernemer en indien het nodig is, ook zijn echtgenote, samen in de blauwe overall aan het werk zijn. Een moeilijke, zo niet onmogelijke keus. Gelukkig hoeft het bestuur niet te kiezen, dat mogen de inwoners van Leusden en bezoekers van de Rabobank website straks gaan doen. Meeste stemmen wint. Zo simpel is dat.

Behalve al die positieve ervaringen toch ook een paar downs deze week zoals gezegd. In de eerste plaats het plotseling overlijden en de begrafenis van een familielid. Na terugkomst donderdagmiddag zat ik fysiek al niet zo goed meer in mijn vel. ´s-Avonds naar het eerde gemelde BKL diner. Dat wil ik niet missen natuurlijk. Na thuiskomst om 21.00 uur gelijk mijn bed in, een flinke keelontsteking. Vrijdag kon ik niet meer praten vanwege een dichtzittende keel. Ook zaterdag het flyeren met D66 op de Hamershof voor de Europese verkiezingen afgezegd. Als je fysiek al geen weerwoord kunt geven, dan blijf je natuurlijk nergens bij zo’n flyeractie. Ik vertrouw er maar op dat Gerben Jan Gerbrandy en Sophie in ’t Veld het zonder mijn hulp het ook gaan redden donderdag aanstaande. En als derde negatieve ervaring het liftincident van onze burgemeester in het kantoor Leusderend. De lift komt vast te zitten tussen b.g. vloer en 1e etage met de burgemeester er in. De Leusdense brandweer was gelukkig snel ter plaatse om reddende engel te worden. Hoewel het pand en dus ook de lift behoorlijk opwarmde door het voorjaarszonnetje op het glazen dak, bleef onze burgemeester best wel cool.